chiang Mai - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sjors Wendelin Rijn - WaarBenJij.nu chiang Mai - Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sjors Wendelin Rijn - WaarBenJij.nu

chiang Mai - Laos

Blijf op de hoogte en volg Sjors Wendelin

12 Februari 2014 | Laos, Luang Prabang

Trekking: in de ochtend werden we opgehaald door een jeep die ons naar het beginpunt in de bergen bracht. Dit was een mooie tocht waar we gelijk alvast onze reisgenoten voor de komende 3 dagen zagen. Dit was een leuk divers gezelschap. Een stelletje uit Zwitserland, twee gasten canadezen uit montreal, twee gasten uit Israel, een ouder Amerikaans stel, een ander hollands stelletje en een franse vrouw.
De trekking begon met een ritje op een olifant, niet heel bijzonder maar leuk om een keer te hebben meegemaakt. Darna reden we verder de bergen in. Omdat er te weinig ruimte in de jeep was vroeg de chauffeur of wij op het dak wilde zitten, de rest van de rit was rustig zei hij.... nou daar trappen wij dus ook niet meer in want hij scheurde als een bezetene door de bergen, maar het uitzicht was zeer zeker de moeite waard.
Aangekomen bij het startpunt hebben we 2,5 uur geklommen met een pauze bij een waterval. Onze eerste slaapplek was in een leuk rustig dorpje. Dag twee was meer klimmer door de jungle, totaal 6 uur met 2 stops. De gids "pot" maakt voor ons een kop thee... hij warmde het water op in een bamboe buis boven een vuurtje em had bekers gemaakt van bamboe terwijl we aan het lopen waren.erg leuk en ook nog erg lekker. We kwamen in het tweede dorpje aan waar we een lekker biertje dronken en elkaar beter leerde kennen bij het kampvuur.
De laatste dag was nog twee uur lopen, de trekking afgesloten met een bamboe raft... iets wat spectaculair klinkt maar door de lage waterstand neerkwam op een rustig boot tochtje, ook niet verkeerd!!
Terug in changmai nog een dagje rustig aan gedaan en daarna begonnen aan onze trip naar Laos, Luang Prabang. Iets wat volgens de planning 18 uur zou duren maar door veel oponthoud maarliefst 38 uur duurde!
De 5 uur durende trip van changmai in een mini van(of zoals ze in thailand zeggen: V.I.P. BUS) verliep volgens planning. Bij de grens was het wat onduidelijk hoe en wat we moesten invullen maar voor alsnog volgens planning...
Toen we in Laos om 18:00 vertrokken leek het erop dat de bus goed op schema reed. We scheurde letterlijk door de bergen met een snelheid die met een normale auto eigenlijk al te hard is. Na drie uurtjes een korte pauze en we gingen verder. Een half uur later stonden we echter alweer stil... toen ik,sjors, buiten ging kijken bleek er iets niet goed te zijn... in een hutje zaten een paar mannen druk te praten met een handjevoo onderdelen bij zich....
Na een half uur vervolgde we toch de trip en helaas maar van korte duur want een half uur later stonden we weer stil, dit keer echter iets langer... namelijk 15 uur! Toen de volgende dag iedereen er klaar mee was gingen we eigenlijk wer rijden. Alles leek te zijn gerepareerd met een paar simpele schroevendraaiers en sleutels... Na 3 uur bleek echter dat het een tijdelijke oplossing was geweest, de eerder los zittende schokdempers waren nu volledig afgebroken en het zag er naar uit dat we Luang Prabang niet zouden halen met deze bus! De reizigers splitste op en reden in kleine groepjes mee achterin busjes van locals die ons passeerden. Wij vertrouwden/hoopten echter op de belofte die onzebus chauffeur ons had gemaakt namelijk vervangend vervoer. Na 2 uur wachten was het eindelijk zo ver, het was inmiddels 19:00 en we waren blij dat we warm in een minivan konden zitten met een klein overgebleven groepje. Zodra de zon ondergaat kan de temperatuur in de bergen van Laos namelijk flink afnemen. Na nog eens 5 uur rijden kwamen we eindelijk aan bij de bushalte van Luang Prabang. Voor de mensen die mee hebben gerekend: inmiddels middernacht en 38 uur verder met weinig slaap begon de volgende uitdaging... een guesthouse zoeken die ten eerste nog open was, en ten tweede er niet het bord "full" op het hek had geplakt. Uiteindelijk heeft een tuktuk chauffeur onsnaar een hostel gebracht die wat smerig en duur was maar we in ieder geval eindelijk konden slapen!!
De daarop volgende dagen waren relaxed in Luang Prabang. Nieuw, vrij luxe, Guesthouse en de omgeving verkend op een gehuurde scooter. Dit was het weer voor deze keer.. overmorgen vliegen we terug naar bangkok om nog even te genieten van de eilanden van Thailand!

To be continued....

• 12 Februari 2014 - 10:46

Maaike:

haha, meestal zijn die vip busjes koud door de airco, maar jullie hadden geluk ;)

• 12 Februari 2014 - 12:24

Paulien:

Hoi sjors en wendelin,

sjors na de egypte reis met die jeep had je kunnen weten dat op een dak zitten niet zo handig was... maar het was in iedergeval niet zo saai als op die olifant......
    En die kapotte bus was een beetje Ghana...........
    Maar blijven lachen en genieten hoor!
    kusje

• 12 Februari 2014 - 21:36

Laura:

Wat een avonturen, leuk om te lezen. Veel plezier, lekker genieten en pas goed op elkaar ;-). Kus!